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Saul Leiter (ITA | ENG)

Red Umbrella, 1960 © Saul Leiter Red Umbrella, 1960 © Saul Leiter

Saul Leiter è morto il 26 novembre, una settimana prima che compisse 90 anni. Se non avesse lasciato la scuola talmudica di Cleveland nel 1946, la sua vita sarebbe stata probabilmente diversa, o magari non così diversa da come possiamo immaginare. C’è da scommettere però che sarebbe stata diversa la nostra percezione del colore, e l’immagine di una New York insieme livida e candida di neve, come mai le "cartoline" dei film hollywoodiani avrebbero permesso di vedere, negli anni ’50 almeno.
È sempre rimasto un espressionista astratto come i suoi amici della Tanager Gallery, dove pure espose, che riversava su pellicola i suoi impasti di colore, così come continuava a fare con l’acquerello e la tempera, e che disegnava trame fitte e dettagli imprevisti con il bianco e nero, incredibilmente complementare.
Foschia, rifrazioni, condensa, neve. Un’umanità sempre in transito in una metropoli sdrucita, caotica, lontana dal luccichio di Times Square, e magnificamente frammentata in un collage di insegne, semafori, taxi, specchi, vetri. E ombrelli.
Con il bianco e nero il dettaglio si fa più intimo, ancor più “rubato” se possibile: alla condensa sui vetri dei diner della 10ma East, da dietro i quali catturava ombre e gesti mai più ripetibili, Leiter unisce una giungla di ringhiere semafori e pali della luce, dietro cui si nascondeva, a volte.
Di Saul rimangono le sue foto ed i suoi quadri, realizzati durante una vita defilata e semplice. Lo si associa sempre agli eroi della nascita della street photography, anche se forse - azzardiamo noi - avrebbe preferito essere associato a Bonnard o a Delaunay...
Segnaliamo il documentario di Tomas Leach “In No Great Hurry”, bel ritratto a tutto tondo realizzato nel 2012, e le sue immagini alla Howard Greenberg Gallery di New York.
Gabriele Magazzù

ENGLISH VERSION

Saul Leiter died on 26th November - just one week prior to his 90th birthday. Hadn’t he left Cleveland’s Talmudic school in 1946, his life would have probably been different - or perhaps not as different as we might imagine. Still, you can bet our perception of colour would not be the same. Surely we wouldn’t have the same vision of a simultaneously livid and pure snowy New York City - indeed “postcards” from 1950s’ Hollywood movies wouldn’t have allowed for it.

All his life he was an abstract expressionist at heart, much similar to his friends at Tanager Gallery (where he did exhibit his works). He put his medley of colours invariably on film, water-painting and tempera. He drew thick patterns and sudden dramatic details in black & white, resulting in an extraordinary complementarity of elements.

Haze, refractions, condense, snow. Mankind constantly on the move in a torn and chaotic metropolis, far removed from Time Square’s shimmer - so majestically fragmented in a collage of shop signs, traffic lights, taxis, mirrors, glasses. And umbrellas.

Black & white makes details more intimate, almost as though they were being stolen. Leiter captures unrepeatable shadows and gestures through the condense of diners’ windows on 10th East. He combines them with a jungle of railings, traffic lights and light posts behind which he would hide himself, too, at times.
He is always associated with the heroes who gave birth to street photography. Yet we dare say he would have preferred to be affiliated to Bonnard or Delaunay.

We recommend Tomas Leach's documentary “In No Great Hurry”, an amazing portrait released in 2012, and his photos on display at New York's Howard Greenberg Gallery.

Gabriele Magazzù

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